Wat kun je doen

Uit ervaring blijkt dat je het beste de eerste tijd dingen kan doen die je een rustig en veilig gevoel geven. Zoek andere mensen op en zorg goed voor jezelf. Overweeg of je iets kunt doen waarmee je tegelijkertijd anderen, bijvoorbeeld lotgenoten of collega’s, helpt. Dit gaat vooral op als je met meer mensen hetzelfde (of iets vergelijkbaars) hebt meegemaakt. Het delen van ervaringen met anderen kan helpen. Goed om te doen:

  • Ga zo veel mogelijk door met je normale dagelijkse activiteiten. Dat geeft je het gevoel dat je in een bepaalde mate de controle hebt over de situatie. Dit is ook belangrijk voor de rust en regelmaat binnen je thuissituatie (met familieleden/partner/kinderen).

  • Zorg goed voor jezelf: probeer voldoende te rusten en gezond te eten. Wees matig met koffie, roken, alcohol en drugs.

  • Neem tijd voor beweging en ontspanning.

  • Deel grote problemen op in kleine stukjes en laat anderen met je meedenken.

  • Ben je na 4-6 weken nog steeds erg van slag van de ingrijpende gebeurtenis en lukt het niet de normale gang van zaken op eigen kracht op te pakken? Aarzel dan niet om contact op te nemen met je huisarts (of bedrijfsarts). Deze is hiervoor de eerst aangewezen persoon. Vertel wat je hebt meegemaakt en hoe je je voelt. Het kan helpen om de zelftest MIRROR in te vullen en om het advies dat je kreeg van MIRROR te bespreken met je huisarts.

  • Kijk ook eens of zelfhulpprogramma’s je verder kunnen helpen; dit zijn online programma’s die inzicht geven in je persoonlijke situatie en je kunnen helpen de ernst van psychische klachten te verminderen. Voor meer informatie hierover zie: ‘Online hulpmiddelen’ en ‘Wat nu’.