Slaapproblemen

Na een ingrijpende gebeurtenis kun je ook veel problemen hebben met slapen. Je vindt het misschien moeilijk om naar bed te gaan, omdat je bang bent dat je nachtmerries krijgt, of dat je niet meer wakker wordt. Of je wordt met een schok wakker, helemaal gespitst op mogelijk onraad of gevaar. Je kunt jezelf niet meer geruststellen en je niet meer ontspannen. Dan lig je het grootste deel van de nacht gespannen als een veer te wachten tot de dag begint.

Er kunnen ook periodes zijn dat je absoluut geen zin hebt op te staan. Het lijkt allemaal zo volledig zinloos. Je hebt geen zin om weer een dag mee te maken. Je bent ook zo verschrikkelijk moe. Je sleept je voort. Het lijkt wel alsof of je lichaam op geen enkele manier meer doet wat jij wil.
Het liefst zou je heel lang heel diep willen slapen en verder niks.

Je omgeving probeert je te stimuleren toch iets te ondernemen. Dit maakt je soms boos. Je voelt je overvraagd, of schuldig omdat je tekort schiet. En dan voel je je weer zo ellendig dat je het liefst in bed blijft liggen.

Wat kun je zelf doen om slaapproblemen na een ingrijpende gebeurtenis te voorkomen? Soms kan een zelfhulpprogramma uitkomst bieden. Kijk voor meer informatie eens onder ‘Online hulpmiddelen’. Als deze programma’s geen verbetering bieden en je slaapproblemen aanhouden, dan is het zaak om professionele hulp te zoeken. Onder het kopje ‘Hulpverlening’ op deze website is te zien waar en hoe je het beste professionele hulp kunt vinden.