Angst en paniek

Angst voelen na een schokkende gebeurtenis is normaal. Je knieën worden slap, je hart bonkt, het is alsof je geen adem meer kunt krijgen, je wordt misselijk, draaierig, het zweet breekt je uit. Dit zijn op zich hele gewone reacties.

 

Onbegrijpelijke paniekreacties

Anders is het, als je angstreacties krijgt wanneer er iets gebeurt dat maar een heel klein beetje lijkt op de ingrijpende gebeurtenis die je hebt meegemaakt. Of als er helemaal geen begrijpelijke samenhang is. Zomaar, ineens breekt het zweet je uit, je krijgt hartkloppingen, de wereld tolt om je heen, je hebt het gevoel dat je door je benen zakt, je maag wordt loodzwaar.
Je schaamt je als dit in gezelschap gebeurt. Het maakt je erg onzeker. Je hebt het niet onder controle. Het kan voor je gevoel zomaar toeslaan en het is een vreselijk ellendig gevoel. Het is ook niet uit te leggen aan de mensen om je heen.

 

Vermijden

Misschien denk je eerst dat het iets lichamelijks is. Dat er iets in je lijf niet in orde is.
Misschien heb je de huisarts al om onderzoek gevraagd en kan deze niets vinden. Na verloop van tijd ga je situaties vermijden waarin deze reacties mogelijk op kunnen treden. Omdat je niet weet waardoor je zo’n paniekreactie krijgt, kun je eigenlijk nergens meer naar toe. Je trekt je steeds meer terug. Je bent zo bang dat de paniekreactie ineens toeslaat. Als je er alleen al aan denkt, raak je in paniek.

 

Leven geregeerd door angst

Je dagelijks leven wordt toenemend bepaald door je angst om een paniekreactie te krijgen. Je doet dingen niet meer die je vroeger leuk vond om te doen. Je raakt het contact kwijt met de mensen om je heen. Je bent de controle over je leven kwijt en hebt steeds minder plezier in je leven.

Situaties gaan vermijden waarin de angst- en paniekreacties kunnen optreden, is echter niet de oplossing. Uiteindelijk moet je de gebeurtenis onder ogen kunnen zien, zonder dat dit leidt tot heftige, negatieve gevoelens en uitingen. Natuurlijk heeft dat tijd nodig. Er zijn een aantal zelfhulpprogramma’s die je kunnen ondersteunen bij het herstellen van een ellendige ervaring. Kijk bij ‘Online hulpmiddelen’  voor relevante links. Als deze programma’s geen hulp bieden en de angst-/paniekreacties blijven bestaan, dan is het zaak om professionele hulp te zoeken. Onder het kopje ‘Hulpverlening’ op deze website is te zien waar en hoe je het beste professionele hulp kunt vinden.